20 неща, за които не бих счупила касичката

May 12, 2021


Напоследък бях завладяна от духа на минимализма и отваряйки тази тема със Зори от Agleu, нямаше как да не се вдъхновя да напиша този пост по актуална напоследък тема. 


Като представител на зодия скорпион и човек, който от млад изкарва сам парите си, в никакъв случай не мога да се нарека „минималист“ и не искам да го правя. Всеки, който ме познава, знае, че обичам да харча (имам предвид пари, които сама съм изкарала) и често ме описват като човек с „широки пръсти“. Напоследък обаче, започнах малко по малко да виждам пораженията от тази своя мания и движейки се по тънката линия между нужното и презапасяването, усетих как губя контрол...

Когато се огледах около себе си се оказах „затрупана“ – ситуация, в която сигурно всеки от вас е бил. Дрехи, които не нося, обувки, които ми стискат или са твърде високи, ненужни вещи, сувенири, прочетени книги и най-вече: много, много козметика и грим… Имах повече палитри, отколкото някога бих могла да използвам. Нека бъдем реалисти, когато ходиш на работа и ставаш рано сутрин, нямаш време дори да сложиш спирала, а ка мо ли сенки.

Опитах добрия стар метод: извадих всичко, сортирах го и се запитах за всяка една вещ „Трябва ли ми наистина? Ще я използвам ли достатъчно често? Обичам ли я все още? Ще носи ли повече щастие на друг? Време ЛИ Е да се разделим?“. Благодарих на всеки един подарък или покупка, която ми е служила вярно и се разделих с голяма част от тях. Резултатът? Близо 200 лв дарени за благотворителни каузи! Наистина много рециклирани дрехи. И малко спестени пари.

Доволна ли съм? Да! Имам обаче още куп неща, които чувствам нуждата да продам и да помогна на деца в нужда или да рециклирам. Имам още козметика, дрехи, ненужни чанти, картини и прочее сувенири, от чието присъствие имам нужда да се освободя физически и ментално. Баба ми казваше, че изхвърлянето на „стари“ вещи отнема от негативната енергия и всеки трябва да го прави once in a while, то е като рязането на косата и новата прическа…

В този минималистичен дух се замислих за нещата, за които наистина не си заслужава да „счупя касичката“ и да давам много пари. Ето ги и тях:

1. Джапанки/Плажни чанти/Бански костюм – Преди време наистина се бях зарибила да си купя Ipanema, Copa Cabana, чанта на O-bag (макар да не е плажна, това е чиста гума, хора, отвратителен материал)... Сега като се замисля 40+ лв за джапанки и 150+ лв за нещо, което нося само на плажа веднъж годишно? О, не. Бях луда на тема TRIANGL. Исках неопреновото чудо за 100 лв и щях дори да го поръчам от Австралия. И защо? Колкото и да е скъп и поддържан банския, рядко устоява на условия като постоянно потапяне в солена вода, хлора и химикалите в басейните. По-добра алтернатива: банските на H&M, особено по разпродажбите.

2. Чорапогащници – Никой не е познал истинска болка докато не си е купил чорапогащник за 13 лв, който да скъса веднага на следващия ден с нокът, още преди да го обуе. 😓 Това е постоянна мъка, която просто не си заслужава парите - късаме ги постоянно, с маникюр или без. Реших, че не си заслужава цената, защото не определя здравината.

3. Санитарни продукти – Тук съм 50/50. Не избирам най-евтините (имат си своите недостатъци), но като цяло нека се замислим какъв по дяволите е смисъла, за нещо, което хвърляме в кошчето? Choose wisely и не давайте твърде много пари за неща като превръзки, еднократни ножчета, тампони за грим, памук, тоалетна хартия, четки за зъби, клечки за уши. Хвърляме ги в кофата! Бонус: От последните две може да изберем дървени за по-чиста природа.

4. Спирали за очи – От хигиенна гледна точка. Да, искам Dior Show, обаче… Дори 20 лв за Лореал ми е много, защото няколко пъти съм правила инфекции на очите и не ми се рискува да държа спирала повече от 1 до 3 месеца. Има чудни дрогерийни спирали за до 10 лв. 

5. Дрехи за дома/Пижами/Чехли за дома – Това не значи да избираме най-некачествените и евтини материи, напротив. Аз също обичам да се чувствам уютно у дома, но няма нужда да си купувам сетове на Oysho за по 90 лв, само за да са еднакви пижами, нито копринени халати. (Освен този, за когато полицията дойде и ми каже, че богатият ми съпруг е починал при мистериозни обстоятелства, нали... 😂) Тук харча умерено – в повечето секънд хенд магазини има прекрасни пижами, както и памучни дрехи за вкъщи и комплекти от естествени материи. Намаленията в пижамената секция на магазини като Lidl, H&M и Tezenis са благословия!

6. Свещи – Това никога не съм го разбирала. Обожавам аромати, но все още не съм се решила да отделя дори за мечтаните ми I/TEMS. Струва ми се, че дори да купя нещо такова, ще ме е яд. Да, сигурно са страхотни, но това е свещ – има толкова по-изгодни предложения на пазара. 50, 90, 100 лв за Yankee Candle? По-добре да заложа на парфюм.

7. Обувки от изкуствена кожа – Не, че нямам такива, но ако можех да избирам, нямаше да имам. В последните години съм ги свела до минимум и наистина не ми се иска да харча за нещо подобно. Изкуствената кожа предлага много разнообразие, готини модели и вариации, но с годините се убедих напълно, че се износва лесно, пропуска, отлепя се и е некачествено изделие, което не предлага нищо, освен разнообразието.

8. Приспособления за съхранение на грим/козметика – Също куфари за грим и несесери. Изключвам ако сте гримьор, разбира се. В противен случай 100 пластмасови контейнера, кутии, щендери и прочее наистина не ми трябват.

9. Шалове – Страхотен и цветен аксесоар, който може да разнообрази всеки тоалет, но реално ги нося предимно зимата. Повечето от тях така или иначе се правят от полиестер, замаскиран като сатен, така че не си заслужават голяма сума.

10. Сувенири – Преди ги събирах и с годините съм натрупала завидна колекция от цял свят, но освен да им бърша праха, не си заслужава да се отделят много пари за тях, когато пътуваме. По-добре изберете храна, напитка, аромат или магнит (от тях не мога да се откажа, дори да струват 10 евро) за спомен.

11. Фризьорски услуги с екстри – Ходила съм при всякакви коафьори във всякакви градове, но веднъж намериш ли своя фризьор, ако можеш да се договориш с него за фиксирана цена за редовен клиент си късметлия… Никога не съм виждала смисъл да дам 20-30+ лв за подстригване на връхчетата или невидимия цъфтеж, измиване, маски, сешоари, преси, които мога да си направя и сама вкъщи. Това допълнително оскъпява услугата твърде много и ако не си правим прическа или нямаме повод, няма абсолютно никакъв смисъл.

12. Душ гелове – Отново нещо, от което мои приятелки имат по 10 броя, само заради разнообразието от аромати. Е, аз мога и с един – не виждам смисъл от много или твърде скъпи душ гелове, за да сменям аромати. Всички отиват на едно място – в канала (и аромата рядко се задържа по кожата след душ).

13. Бижута от неблагородни метали – Преди година направих грешката да купя нещо такова и точно за месец през лятото, цялото бижу позеленя и покритието му падна. Вече не става за нищо, освен за боклука, а дадох над 10 лв за тънко синджирче… Изглеждат изключително евтино, а материалите не си заслужават надценките на H&M, Zara и подобни магазини. Ако искате нещо такова – просто потърсете в Aliexpress за малко пари.

14. Слънчеви очила без защита – Същото като с бижутата. Не само, защото съм човек с чувствителни очи, диоптър и астигматизъм, но не виждам смисъл от много пари за пластмаса, която не изпълнява целта си. По-добре едни скъпи маркови слънчеви очила, но с качествени стъкла и UV защита.

15. Изкуствен тен – 60 лв за 150 мл бутилка от спрей тен + 30 лв за ръкавица? Хайде стига, за нещо, което можем да хванем напълно безплатно навън под слънцето и няма да станем на оранжеви петна, е твърде много.

16. Четки за грим – Обожавам грима и според мен четките и косъма имат значение за крайната техника, но могат да се намерят и много по-изгодни синтетични и естествени среден клас четки. Или да се закупят втора ръка! Искала съм да имам професионални четки, но винаги ще ми е свидно да дам 50 до 90 лв за брой.

17. Картички/Опаковане на подаръци – Винаги опаковам подаръците си с грижа и внимание към човека отсреща и дори ги съчетавам цветово. Но и той винаги ги къса и хвърля, хаха. Поуката е да не се влагат много пари в тези неща, защото повечето хора дори не им обръщат внимание, преди да ги разкъсат.

18. Дрехи от изцяло изкуствени материи – За тази цел има чудесни секънд хенд магазини, онлайн и физически, където можем да намерим и нови неща на перфектни цени. Какво като онази чанта или рокля е на Guess, ако е от полиуретан или чист полиестер, спарва, направена в Китай и струва 350 лв?! Плюс това, полиуретанът е издържлив, но е пластмаса - отнема му цели 500 години да се разгради в природата.

19. Домейн и хостинг – Освен ако нямам излишни пари за харчене, едва ли бих плащала ежегодно домейн и хостинг за блога, защото мога да направя нещо много по-полезно с тези пари. Да, много е готино и благозвучно блогът ти да завършва на точка-нещо-си, но ако не е онлайн бизнес, не получаваш приходи или дивиденти от него и ти е предимно/само хоби, просто няма смисъл за едното .com.

20. Таксита – Тук съм guilty as charged, защото в миналото ползвах таксита ежедневно, за да стигна до работа. Признавам, че ме мързи и не съм Кари Брадшоу – това трябва да спре! На месец това безумие ми коства средно 70 лв и добрата ми форма… Станах като поничка. Знам, че е нередно и трябва да вложа тези пари в нещо много по-смислено, съветвам Ви да направите същото.


…А вие за какво не бихте счупили касичката? Има ли нещо, за което ви се струва напълно безсмислено да давате много пари?

No comments :

Post a Comment